Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Wycieczka na Ukrainę

Treść

W dniach od 24-28.04.2013 r. młodzież szkolna wraz z organizatorem wyjazdu Jarosławem Okrajkiem i opiekunem Konradem Szreniawskim zwiedzała historyczne miejsca  na Ukrainie.

Uczniowie mieli możliwość zobaczyć jak żyją na co dzień nasi sąsiedzi za wschodnią granicą. W trakcie wycieczki zwiedziliśmy Kamieniec Podolski (Stare Miasto i Twierdzę). W Kamieńcu Podolskim mieliśmy pierwsze dwa noclegi. Zobaczyliśmy jak wygląda z bliska Twierdza Chocim,  Zbaraż i Krzemieniec. Kolejne 2 dni spędziliśmy we Lwowie.
Wycieczka dostarczyła wszystkim niezapomnianych wrażeń. W trakcie zwiedzenia uczniowie zapoznali się z tradycją, kulturą i historią rejonu krzemienieckiego i  lwowskiego. W trakcie popytu w Krzemieńcu zobaczyliśmy miasto urodzenia i dzieciństwa Juliusza Słowackiego oraz piękno, atmosferę oraz architekturę Lwowa , a także ludzi i polskie sentymenty. Zwiedzanie Lwowa rozpoczęliśmy od Cmentarza Łyczakowskiego. Jest on uznawany za jedną z najpiękniejszych nekropolii w Europie i miejscem pochówku wielu wybitnych Polaków z różnych dziedzin nauki i polityki oraz powstańców styczniowych, listopadowych. Najbardziej znani Polacy tam pochowani to m.in. Maria Konopnicka , Gabriela Zapolska, Juliusz Ordon, Władysław Bełza czy Ludwik Rydygier. Na cmentarzu Łyczakowskim pochowany jest również Artur Grottger, którego obraz „Kucie kos” został namalowany w Igołomii. Drugą część nekropolii stanowi Cmentarz Orląt Lwowskich, na którym pochowani są uczestnicy obrony Lwowa i Małopolski Wschodniej, polegli w obronie Lwowa w latach 1918–1920. Większa część z nich to młodzież ze szkół średnich i wyższych, stąd nazwa orlęta.
Zwiedziliśmy także niezwykłe kościoły i miejsca kultu kościoła prawosławnego. Pierwszym z nich była Ławra Poczajowska, jedno z największych sanktuariów prawosławia, a  drugim była Cerkiew św. Jury w której znajduje się replika Całunu Turyńskiego. Naszym ostatnim miejscem zwiedzania była Opera Lwowska zaprojektowana przez Polskiego wybitnego architekta Zygmunta Gorgolewskieg, która swoim pięknem i niepowtarzalnością zachwyciła każdego uczestnika wycieczki. Mogliśmy w tych pięknych wnętrzach przeżywać spektakl operowy „Napój miłosny” Gaetano Donizettiego ze słynną arią „Una furtiva lagrima”. Lwów tworzy niepowtarzalny klimat,  brukowane ulice, piękne kamienice Starego Miasta, Ratusz,  targ ze starociami, przekupki z kwiatami. Przekonaliśmy się na własne oczy, że  Lwów jest miastem Wschodu i Zachodu, prawosławia i katolicyzmu. W wielu miejscach pachnie mitem Rzeczpospolitej wielu narodów – Ukraińców, Polaków, Ormian i Żydów. Starówkę można nazwać większym i piękniejszym bratem Krakowa. Posiada mnóstwo zabytków i niebywały urok – spacer uliczkami starego miasta, czy wizyta na targu jest niezapomnianą podróżą sentymentalną. Nasze wspomnienia to ukraińskie pierogi, słodycze, hostele i nowe znajomości. Nasze najważniejsze i odczuwalne wspomnienia to przyjaźnie, które zostały tam zawarte, których się nie zapomina, które pozostają w sercach. Wrócimy tam jeszcze raz! :)