Przejdź do treści
rekrutacja
Przejdź do stopki

Sprawozdanie z miesięcznej praktyki w Plymouth

Sprawozdanie z miesięcznej praktyki w Plymouth

Treść

„Praktyka w Anglii 03.11.2014 – 28.11.2014r. - realizowana w ramach projektu „Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo” 

Uczestnikami projektu była młodzież klasy III, kształcąca się w zawodzie technik logistyk.

Uczniowie III klasy Technik Logistyk

1.      Ewelina Dynur
2.      Hubert Stachowicz
3.      Zuzanna Murek
4.      Agnieszka Zubalska
5.      Katarzyna Wierny 
6.      Ilona Klęk

Spośród 14 osobowej klasy, Komisja Rekrutacyjna wybrała 6 najlepszych uczniów, którzy wykazali się największą liczbą punktów. Staż zawodowy dla uczniów odbył się w Plymouth w Anglii i trwał 4 tygodnie.

W dniach 03.11.2014 – 28.11.2014, grupa stażystów odbyła praktykę zagraniczną w angielskich przedsiębiorstwach. Głównym celem, dla którego uczniowie wzięli udział w stażu był ich rozwój zawodowy oraz pogłębienie posiadanej wiedzy, niezbędnej w wykonywaniu uczonego zawodu. Ponadto odbyty staż umożliwił poznanie naszej młodzieży, działania firm zagranicznych związanych z ich profilem kształcenia, porównanie technik i metod pracy przyjętych w Polsce z metodami stosowanymi  w innych krajach europejskich. Projekt dotyczył również realizacji celi pośrednich a więc: poprawy umiejętności i kompetencji odnośnie, co do doskonalenia w zakresie kształcenia zawodowego, poprawę, jakości i dostępności ustawicznego kształcenia, promowanie i poszerzanie zakresu innowacji w dziedzinie technicznej oraz doskonalenie języka angielskiego - zawodowego w odniesieniu do możliwości znalezienia pracy w krajach UE. Bardzo ważnym atutem było także nabycie umiejętności pracy w zespole wielokulturowym jak również poznanie kultury i tradycji kraju goszczącego. Znajomość rynku pracy w Anglii a zwłaszcza jego specyfiki związanej z nabyciem praktycznych wiadomości, pozwoliło młodzieży na podniesienie umiejętności zawodowych oraz językowych, tym samym na przygotowanie młodych ludzi do pracy w środowisku wielokulturowym na europejskich rynkach pracy.

Pierwszym działaniem, w kierunku uczestnictwa w projekcie LdV była akcja promocyjna przeprowadzona wśród młodzieży naszej szkoły. W ramach tej akcji zostały zorganizowane spotkania informacyjne, opublikowano informacje na tablicach ogłoszeń oraz na stronie internetowej naszej szkoły. Następnym krokiem była rekrutacja. Od 1 września 2014 roku Komisja Rekrutacyjna na terenie szkoły rozpoczęła prowadzenie naboru stażystów w ramach projektu " Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo”. Komisja Rekrutacyjna składała się z: dyrektora ZS w Piotrkowicach Małych, Kierownika Kształcenia Praktycznego, nauczycieli języka angielskiego oraz wychowawcy klasy.

Do czasu rozpoczęcia praktyki ( 03.11. 2014 roku) kandydat musiał mieć skończony 18 rok życia. Uczniowie biorący udział w projekcie zostali wybrani na podstawie określonych w procesie rekrutacji - kryteriów. Kryteria do spełnienia przez kandydata na uczestnika przedstawiono poniżej:

- kandydat powinien być uczniem klasy o danym profilu,
- kandydat powinien znać język angielski na poziomie komunikatywnym,
- mieć pozytywną opinię wychowawcy i pedagoga szkolnego.

Bardzo ważna była również sprecyzowana wysoka motywacja do wyjazdu, umiejętność samoprezentacji i komunikacji interpersonalnej. W wyniku rekrutacji wybrano 10 uczniów, z czego 6 uczestników stanowiło listę podstawową, a 4 uczniów znalazło się na liście rezerwowej. Większość uczniów biorących udział w projekcie była pełnoletnia.

Na początku roku szkolnego 2014/15 rozpoczął się cykl zajęć opracowanych przez koordynatorów projektu i przygotowujących młodzież do wyjazdu. Program obejmował przygotowanie językowe (w tym języka angielskiego w logistyce), kulturowe i pedagogiczne. Uczniowie uczestniczyli w 20 godzinnym kursie z języka angielskiego w tym 4 godzinnym kursie z podstaw komunikacji międzyludzkiej oraz różnic kulturowych. Poznanie kultury i obyczajów kraju goszczącego stażystów pozwoliło na uniknięcie konfliktowych czy niezręcznych sytuacji mogących potęgować poczucie stresu. Znajomość choćby podstaw języka umożliwiła pokonanie bariery językowej i zwiększyła poczucie pewności siebie. Natomiast na miejscu w Anglii odbył się 15 godzinny kurs języka angielskiego głównie związany z danym środowiskiem i stanowiskiem pracy. Podczas przygotowań dużą rolę odegrały cykliczne spotkania informacyjno – organizacyjne prowadzone przez koordynatora projektu, podczas których uczniowie i ich rodzice byli informowani o sprawach związanych z formalnym aspektem stażu (formularze, umowy, regulaminy).

Uczestnicy projektu odbyli 4 tygodniową praktykę zawodową zgodną z ich profilem kształcenia w następujących firmach w Anglii, w Plymouth:Chaplins Superstore, Erdsleigh Garden Centre, The Range, Efficient Light, Birch Valley Plastics.

W dniu 2.11.2014 r praktykanci wraz z opiekunem odbyli podróż do Anglii samolotem, następnie do Plymouth dojechali autokarem.

Po przybyciu na miejsce uczestnicy zostali przywitani przez przedstawiciela firmy Tellus, który oficjalnie powitał wszystkich uczestników w języku angielskim.  Następnie uczniowie zostali zakwaterowani u rodzin, w komfortowych, klimatyzowanych i dwuosobowych pokojach z łazienką i aneksem kuchennym. Drugiego dnia stażystom zostały podane szczegółowe informacje na temat spraw organizacyjnych, regulaminu miejsca pobytu oraz miejsca praktyk. Każdy otrzymał mapkę dojazdową, plan miasta, numery kontaktowe/alarmowe oraz bilet miesięczny na autobusy komunikacji miejskiej. Podczas spotkania został przeprowadzony test z języka angielskiego, który miał sprawdzić poziom umiejętności językowych. Młodzież w tym samym dniu została zapoznana z wykładowcami oraz swoją grupą językową. Przez 2 tygodnie po pracy uczniowie uczestniczyli w popołudniowych zajęciach z języka angielskiego, zorganizowany przez Meridian School of English. W drugim dniu pobytu stażyści wraz z opiekunem Panią Joanną Pabiańczyk udali się do zakładów pracy, gdzie poznali pracodawców, swoje stanowisko pracy oraz drogę do zakładu pracy.

Uczniowie pracowali 8 godzin dziennie, zapoznając się z zasadami miejsca pracy, techniką oraz metodami pracy w danej firmie. Przez pierwsze dwa tygodnie uczniowie po pracy uczestniczyli w kursie z języka angielskiego, który trwał 2 godziny dziennie. Czas spędzony w pracy oraz na kursie pozwolił naszym uczniom zdobyć doświadczenie związane z nauczanym zawodem, rozwijać umiejętności praktyczne oraz językowe a także poszerzać posiadaną wiedzę do nauczanej specjalizacji.  Wszyscy uczestnicy po raz pierwszy wyjechali poza granice naszego kraju - sami. Wyjazd za granicę umożliwił młodzieży sprawdzenie się w nowej sytuacji, podniesienie kompetencji społecznych i językowych oraz nabycie umiejętności adaptacyjnych w środowisku wielokulturowym.

Podczas pobytu grupie stażystów towarzyszyli opiekunowie, przez pierwsze dwa tygodnie – opiekę sprawowała Pani Joanna Pabiańczyk – nauczyciel języka angielskiego, przez kolejne dwa tygodnie opiekę sprawował Pan Łukasz Szaporów. Opiekunowie na bieżąco utrzymywali kontakt z uczniami, służyli pomocą i wsparciem, zwłaszcza podczas pierwszych dni pobytu, monitorowali też realizację prawidłowej praktyki. Nauczyciele – opiekunowie przez cały okres pobytu na stażu prowadzili systematycznie rozmowy z praktykantami, co tydzień monitorowali zadowolenie praktykantów z pracy oraz warunków mieszkaniowych poprzez narzędzia, jakimi były ankiety.   Do zadań opiekunów należały również wizyty w firmach, podczas których sprawdzane były warunki odbywania praktyki. Na miejscu w Plymouth opieka ze strony organizacji przyjmującej była zapewniona prze organizację Tellus, która przez cały czas nadzorowała staż naszej młodzieży oraz pomagała w realizacji celów praktyki i współpraca z naszymi opiekunami.

Uczniowie z całą pewnością nauczyli się wielu nowych umiejętności przydatnych w ich zawodzie. Przez cały okres stażu poszerzali swoją wiedzę, zdobywali kwalifikacje zawodowe, wymieniali się doświadczeniami, poznawali kulturę i obyczaje, porozumiewali się ze współpracownikami w języku angielskim korzystając z własnych umiejętności, słowników lub translatorów w telefonach komórkowych. Niektórzy nawet uczyli języka polskiego swoich kolegów z pracy.

Czas wolny czas po pracy oraz w weekendy uczniowie spędzali na zwiedzaniu miasta Plymouth. Instytucja przyjmująca zapewniła naszej młodzieży wycieczkę do wiekowego miasteczka Exeter oraz pobliskiego Oceanarium. Razem z opiekunem uczniowie wzięli udział w tradycyjnym świecie Bonfire Night, gdzie oglądali pokaz fajerwerków. Młodzież uczestniczyła też w paradzie Lampionów i Świateł, która szła ulicami miasta Plymouth, co oznaczało rozpoczęcie sezonu świątecznego. Największą atrakcją z całą pewnością był wyjazd do Londynu ora Whitsand Bay, gdzie młodzież uczestniczyła w święcie Remembrance Day – Dniu Pamięci oraz zwiedziła najważniejsze miejsca i atrakcje turystyczne Londynu takie jak: budynek Parlamentu i Big Ben, Tower of London, most Tower Bridge czy Pałac Buckingham.

Uczniowie poznawali kulturę, tradycje i zwyczaje Anglii, między innymi poprzez rozmowy z mieszkańcami, oraz uczestnictwo w kursie rozwijając tym samym umiejętności językowe. Stażyści odpoczywali u rodzin ich goszczących, przyrządzali wspólnie posiłki, wychodzili na wspólne spacery po okolicy Plymouth, a także robili niezbędne zakupy. Poznali także angielską kuchnię, kosztując lokalnych przysmaków. Opiekunowie Pani Joanna Pabiańczyk oraz Pani Iza Zduniuk zaproponowała szereg ciekawych propozycji na spędzanie czasu w zarówno w weekendy oraz popołudnia. Organizowane były spotkania integracyjne w Meridian School of English z innymi grupami, wieczory filmowe czy konwersacje.

Na zakończenie stażu każdy z uczestników otrzymał od organizacji pośredniczącej certyfikaty potwierdzające udział w projekcie oraz dokument Europass Mobilność potwierdzający odbycie stażu z wyszczególnionymi: instytucją pracodawcy oraz nabytymi umiejętnościami w danym zawodzie. Z pewnością nowo nabyte doświadczenia zaprocentują w dorosłym życiu uczestników stażu, a kwalifikacje nabyte poprzez praktyki w Anglii zwiększą konkurencyjność stażystów, jako przyszłych pracowników na lokalnym, krajowym i europejskim rynku pracy.

 -----

Kierownik Kształcenia Praktycznego

Aneta Jaraczewska

349539